U heeft het recht op terugzending binnen 14 dagen na ontvangst van uw Wiellager für Draagarmen & ophanging
Meer
In onze webshop voor Wiellager voor Draagarmen & ophanging kunt u betalen op de volgende manieren
Meer
Nadat uw bestelling Wiellager voor Draagarmen & ophanging doorgegeven is aan onze webshop, kunt u een selectie maken uit onze leveringsdiensten
Meer
Vul hier uw emailadres en wachtwoord in
U heeft nog geen account op EUautoonderdelen.be? Registreren nu in minder dan 1,5 minuten
KIES UW VOERTUIG
Kies uw voertuig om een auto-onderdeel te kopen dat 100% geschikt is
De wiellagering van de wagen – taak en werking
De wiellagering van het voertuig zorgt ervoor dat de draaibewegingen van de connectie op de as van het autowiel mogelijk is door de as te ondersteunen, terwijl de draaiende resistentie geminimaliseerd wordt. De wiellagering neemt radiale en axiale krachtstromen op die gegenereerd worden door het draaien van het autowiel. De vrijkomende draaikrachten staan loodrecht op de as, terwijl axiale krachten naar de as toe bewegen. Dit gebeurt vooral als de auto door de bocht gaat. De wiellagering hoort bij het onderstel en zitten in de wielnaaf. Ze hebben onder andere een binnenring en een buitenring, gerolde of ronde bestanddelen, en een kooiconstructie rond het walslichaam. De rolwrijving, met name vanuit de wiellagering, wordt afgezwakt door smering. Wiellagering van huidige modellen hebben vaste vetvullingen en hoeven geen onderhoud te ondergaan. Bekende producenten van wiellagering zijn STARK, SKF, SNR, FEBI BILSTEIN, MAPCO en HERTH + BUSS.
Wat gebeurt er als de wiellagering defect is?
De rolwrijving en invloeden van buiten zorgen er op een bepaald moment voor dat de wiellagering versleten raakt. Bijkomende belasting, waaronder het rijden op een oneffen weg, helpt ook niet erg. Daarom gaat wiellagering niet onbeperkt mee, en moeten deze bij ernstig verval worden vernieuwd. Dit wordt duidelijk als er een knarsgeluid of klikgeluid hoorbaar is als u door de bochten gaat, bij het rijden door bochten, overduidelijk als u harder rijdt. Hoort u dit ook als u niet door de bocht gaat, dan is de lagering zwaar versleten. Als de wiellagering hard geluid maakt zal deze direct moeten worden vernieuwd, omdat anders overige componenten schade kunnen oplopen.
Het vernieuwen van de wiellagering
Het is raadzaam om deze actie uit te laten voeren door een professional, en deze meteen de wielnaaf na te laten kijken. Mensen met ervaring kunnen de herstelwerkzaamheden doen met de goede materialen. Eerst moeten het autowiel, de remklauw toebehoren, de beugel en de remplaat weggehaald worden. Dan volgt de koppelingsas, en de naafbehuizing. Dan worden de wielnaaf en wiellagering weggehaald, door middel van de zuigerkap, om daarna nieuwe reservecomponenten te plaatsen. Goede aanwijzingen kunt u vinden in autoboeken, of online. Als u wiellagering zoekt, hebben wij een breed aanbod voor u in onze webshop, voor de meeste autotypes en labels. Bestel wiellageringssets en materiaal, en kijk ook eens naar onze bijzondere prijzen.