U heeft het recht op terugzending binnen 14 dagen na ontvangst van uw Schokdempers für Vering / demping
Meer
In onze webshop voor Schokdempers voor Vering / demping kunt u betalen op de volgende manieren
Meer
Nadat uw bestelling Schokdempers voor Vering / demping doorgegeven is aan onze webshop, kunt u een selectie maken uit onze leveringsdiensten
Meer
Vul hier uw emailadres en wachtwoord in
U heeft nog geen account op EUautoonderdelen.be? Registreren nu in minder dan 1,5 minuten
KIES UW VOERTUIG
Kies uw voertuig om een auto-onderdeel te kopen dat 100% geschikt is
Stootdemper
Stootdempers zitten in ieder voertuig, en zijn noodzakelijk voor de bescherming en om er zeker van te zijn dat de bevingen van de geveerde massa gauw weggaan. Ze zijn ook in gebruik voor het dempen van bevingen en het vervormen van bevingsenergie in warmte. Stootdempers vangen mogelijke stoten op die voortkomen uit oneffenheden in de autoweg. De gerenommeerde producenten van stootdempers zijn bijvoorbeeld MONROE, SACHS, BILSTEIN, BOGE, KONI, KYB en STARK.
Opbouw en werking van de stootdempers
Er zijn machinale en hydraulische stootdempers, maar bij moderne auto's worden er meestal hydraulische stootdempers gebruikt. Hydraulische stootdempers zijn opgebouwd uit een zuigerstang, die in een zuiger in een cilinder vol olie zit. Voor compensatie van de druk hebben de hydraulische stootdempers van een gaskussen met stikstof en luchtmassa, dat functioneert als een veer en steun geeft aan de wielophanging van de wagen. De veren van de stootdemper worden gebruikt als er behoefte is aan compressie. De weeromslag is vaak sterker dan de compressie, zodat de veer tijdens de rit op een niet al te goede weg beter steun geeft.
Stootdempers in personenwagens
As-dempers die in wagens gebruikt worden zijn opgebouwd uit een bevingsdemper en een steun voor de ophanging. Ze zijn geplaatst op de as. Ieder voertuig heeft vier stootdempers. Ze worden vervaardigd als alleenstaande buis of een constructie van twee buizen.
Hoe weet u dat de stootdempers kapot zijn?
De autobezitter merkt het niet altijd meteen als de wagen minder goed werkt, maar de manier waarop het voertuig gebruikt wordt veranderd meestal mee. Problemen met de stootdempers zijn niet zomaar ineens op te merken, maar het komt langzaamaan. Als er in de buurt van het autowiel bevingen zijn, zult u veel bevingen door instabiele en kapotte stootdempers voelen. Als het voertuig op hobbelige wegen rijdt, beeft het mee. Als de wagen langzaam over slechte autowegen rijdt kunt u ook bepaalde geluiden horen, en het stuurwiel kan slingeren. Bij een plotselinge stop wordt het remspoor vaak doorbroken door het verspringen van de autowielen. Als de wagen van richting verandert is deze dweilerig, en is ook meer gevoelig voor zijwind. Als de stootdempers compleet defect zijn, komt er merkbaar olie uit de zuigerstang. Een herstel van kapotte stootdempers moet worden uitgevoerd in een garage. U kunt de stootdempers enkel zelf vernieuwen als u genoeg expertise heeft. Als u vervangende stootdempers nodig heeft, kijk dan in ons brede aanbod. Wij bieden ook veel andere topcomponenten voor verscheidene autotypes en labels.