U heeft het recht op terugzending binnen 14 dagen na ontvangst van uw Multiriem für Motor
Meer
In onze webshop voor Multiriem voor Motor kunt u betalen op de volgende manieren
Meer
Nadat uw bestelling Multiriem voor Motor doorgegeven is aan onze webshop, kunt u een selectie maken uit onze leveringsdiensten
Meer
Vul hier uw emailadres en wachtwoord in
U heeft nog geen account op EUautoonderdelen.be? Registreren nu in minder dan 1,5 minuten
KIES UW VOERTUIG
Kies uw voertuig om een auto-onderdeel te kopen dat 100% geschikt is
V-riemen – Werking en vooraanstaande producenten
De V-riem is een verbeterde versie van de V-snaar, en het is gemaakt om mechanische energie of de koppeling van een aandrijfas door te spelen aan een andere unit. Op deze manier kunnen onder andere een koudemiddelpomp, dynamo of airconditioning-compressor in een voertuig werken. Anders dan de standaard V-snaar, heeft de V-riem verscheidene mini-ribbels in de lengte op de band, en geen enkele wig of piek in trapeziumvorm. Een-V-riem heeft meer flexibiliteit, en er is minder draairadius dan bij een standaard band. De multi-V-riem indicatie of het gebruikerskenmerk levert gegevens over hoe lang de riem is, hoeveel ribbels erop zitten en wat het riemprofiel is. De vermogensoverbrenging en de controle werken door middel van katrollen, waar de band overheen loopt. Het profiel van een multi-V-poelie komt overeen met dat van de V-riem. Als tandriem in het motorsysteem wordt een verdelingsriem gebruikt in plaats van een V-riem, die een aantal tanden dwars op de band heeft. Gerenommeerde producenten van V-riemen zijn onder andere CONTITECH, BOSCH, FEBI BILSTEIN en MAPCO.
Is het vernieuwen van een V-riem vaak nodig?
V-riemen bestaan uit een rubber profiel en hebben de trekkracht van textiel of staaldraad kern, dus op den duur zijn ze onderhevig aan verval door mechanische last. Een V-riem met ribbels gaat gemiddeld 160.000 kilometer mee, een kilometeraantal wat afhangt van het type, maar hiervoor heeft de wagen frequente onderhoudsbeurten nodig. Als het buiten vochtig is kan de V-riem gaan piepen als de motor net aan is, maar dit is op zich niet erg. Alleen als dit piepgeluid steeds vaker te horen is, en ook als het buiten droog is en als u al onderweg bent, wil dit zeggen dat er niet genoeg spanning op de riem staat, of dat het onderdeel verouderd is. Als dit zo is moet de band worden vernieuwd of aangespannen zodat deze weer goed gaat werken. U vindt een passende en voordelige V-riem voor uw wagen in onze webshop. Hier bieden wij nog veel meer voordelige componenten voor verscheidene autotypes.
Wacht niet af tot de V-riem afbreekt
In het uiterste geval kan de V-riem afbreken gedurende de rit, dus frequente onderhoudsbeurten zijn nodig om problemen op te sporen en vervallen riemen op tijd te vernieuwen. Bij oudere wagens kunt u de vernieuwing meestal makkelijk zelf regelen, maar bij moderne wagens is dit vaak gecompliceerder. Dan volgt u de bijpassende aanwijzingen voor het autotype, die u online of in de autoboeken kunt vinden.